Mýty veterinární medicíny

Téměř každé odvětví lidské činnosti je opředenou spoustou mýtů, polopravd a "dobrých" zkušeností i rad. Veterinární medicína není vyjímkou....

1.Je pravda, že by každá fena měla mít minimálně jednou štěňata, nebo že by měla alespoň jednou hárat než bude případně vykastrována?

NENÍ.Kastrace před nebo těsně po prvním říjovém cyklu výrazně snižuje pravděpodobnost nádorů na mléčné žláze ve starším věku. S každou další říjí je riziko vzniku nádorů mléčné žlázy, popř.infekce dělohy vyšší.

2. Je pravda, že každý pes, který si drbe zadek tím, že ho tahá po zemi má červy?

MOŽNÁ, ale nemusí to tak být. Nejčastější příčinou takového chování(sáňkování) jsou ucpané, popř. zanícené anální žlázky.

3.Je pravda, že pes který nežere syrové maso, nebo pes který dostává česnek nemá vnitřní parazity a pokud nejsou vidět v trusu červi,že je zvíře nemá?

NENÍ.Parazitární infekce u psů a koček není pouze ze syrového masa. Mohou se nakazit vajíčky parazitů, které mohou být všude v prostředí. Česnek parazitární infekci ani nezabrání, ani jich zvíře nezbaví. Někteří červi jsou dlouhodobě přichyceni ke stěně střeva a jejich samičky kladou pouze vajíčka, která odcházejí s trusem. Tyto jsou vidět pouze pod mikroskopem. Není tedy pravda, že pokud v trusu nejsou červi, že je zvíře nemá.

4. Je pravda , že se mají uši čistit olejem, nebo také peroxidem?

NENÍ. Olej zabraňuje cirkulaci vzduchu a způsobuje, že je ušní kanál mastný. Pak je ucho náchylnější k bakteriálnímu, popř. kvasinkovému zánětu. Peroxid je naprosto nevhodný, může rovněž zkomplikovat složitější ušní onemocnění. Na čištění uší jsou k tomu účelu vyráběné veterinární roztoky.

5. Je pravda, že když moje zvíře hodně pije a hodně močí, tak to znamená, že mu dobře fungují ledviny?

NENÍ. Opak může být pravdou.Nadměrná žíznivost a s tím spojené časté močení, je často prvním příznakem selhávání ledvin. Tyto příznaky ale mohou mít i úplně jinou příčinu. Jako např. cukrovku, aj.