Pravidelná vyšetření krve starších pacientů

Preventivní vyšetření krve je u našich zvířecích pacientů velkým pomocníkem. Doporučujeme jej všem pacientům před operací a všem zdravým psům i kočkám starším 8 let.

Zvířata dlouho nedávají najevo své nepohodlí či menší zvladatelné bolesti – velí jim tak příroda. Při preventivním vyšetření krve tak můžeme často zjistit začátek počínajícího onemocnění, které zatím ovšem nemá žádné klinické příznaky – např. počínající selhání ledvin, onemocnění jater, metabolické poruchy – postižení funkce nadledvinek, rané stádium cukrovky apod.

Psí i kočičí život utíká rychleji nežli ten lidský, proto by i preventivní vyšetření měla probíhat relativně často. Jestliže je pejsek či kočka bez jakýchkoliv známek onemocnění a vyšetření krve dopadlo dobře, zveme naše pacienty na další odběry za rok. Pokud ale zjistíme jakékoliv patologie, pátráme dál po jejich příčině a kontrolní odběry pak provádíme v horizontu 3–6 měsíců.

Základní vyšetření krve provádíme v laboratoři přímo na klinice, výsledky vyšetření tedy máme na počkání – cca do 30 minut.

Co při standardním vyšetření krve kontrolujeme?

Jednak je to krevní obraz – počty červených i bílých krvinek a dále biochemické vyšetření krve – kontrola funkce ledvin, jater, slinivky břišní, hladiny minerálů v krvi, krevního cukru, množství bílkovin v krvi, v indikovaných případech měříme hladinu hormonu štítné žlázy.

Je spousta onemocnění, která při včasném odhalení dokážeme spolu s vámi zvládat. Čím později je onemocnění odhaleno, tím nižší je zpravidla pravděpodobnost úspěšného řešení. Proto pravidelné vyšetření krve doporučujeme vždy, zda se pro něj rozhodnete, ale už za vašeho čtyřnohého kamaráda rozhodujete vy.