Kastrace 15 letého psa

Dobrý den, mám fenku jezevčíka 15 let. Po posledním hárání v srpnu se u ní projevil zánět dělohy. Od té doby je léčena 2x injekce -čekání, zda zaberou. Po týdnu bylo nutné nasadit antibiotika a po dalším týdnu opět 2 injekce. Stále nezabírá. Výtok je zbarven jednou do žluta, poté lehce s krví vodnatý, stále z ní odtéká. Nic jí nebolí, běhá, nechutenstvím netrpí, prostě zdravá. Řešením by byla kastrace. Dle paní doktorky by prý, ale operaci nemusela zvládnout. Nevím co dělat. Prosím o Váš názor. Děkuji

dotázáno: 14. 9. 2020

Odpověď

Dobrý den, zánět dělohy je potenciálně život ohrožující onemocnění, které je v naprosté většině případů nutné řešit chirurgicky, tedy kastrací. Medikamentozní řešení bývá zpravidla neúspěšné a pokud se k němu přistupuje, pak jen v ojedinělých a indikovaných případech. Pokud se podaří, je velká pravděpodobnost recidivy problému při dalším říjovém cyklu. Zánět může být způsoben celou řadu faktorů, a bez řádné diagnostiky a vyloučení např. nádorových příčin, může být pouze antibiotická terapie marná. Chápu Vaše obavy z anestezie, nicméně pokud je na základě důkladného přednarkotizačního vyšetření ( vyšetření krve, kardiologické vyšetření atd.) zvolena adekvátní narkóza, pak by se riziko komplikací mělo minimalizovat. Důležité je si uvědomit, že velmi pravděpodobně k operativnímu zákroku bude muset dojít pokud Vaší fenku budete chtít problému zbavit a čím déle jej budete odkládat, tím je pravděpodobnost komplikací bohužel větší.

Přeji hodně štěstí

MVDr. Jan Minárik MRCVS