Vyšetření HCM chovných koček

HCM neboli hypertrofická kardiomyopatie je jedním z nejčastějších onemocnění srdce koček. Při HCM dochází k výraznému zesílení stěny srdečního svalu, které vede k snížení srdeční funkce nemocné kočky. Může se projevovat už u koťat, stejně tak jako u koček starších.

U některých plemen koček je výskyt tohoto onemocnění výrazně vyšší a proto některé chovatelské kluby vyžadují ultrazvukové vyšetření srdce pro posouzení chovnosti.

Mezi nejvíce postižená plemena patří:

• Mainská mývalí
  • Birma
  • Sibiřská
  • Sphynx
  • Ragdoll
  • Norská lesní kočka
  • Britská krátkosrstá
  • Perská
  • Bengálská
  • Siamská

HCM není možné diagnostikovat jinak než ultrasonograficky – kočky jen výjimečně mívají srdeční šelest, změny srdce nebývají viditelné na rentgenu a ani EKG vyšetření nemusí toto onemocnění odhalit.

Mainské mývalí kočky jako jediné lze testovat i geneticky, odhalí se tím i jedinci, kteří onemocněním srdce netrpí, pouze jej přenášejí.

V časném stádiu kočky nemívají žádné klinické příznaky, jsou aktivní, neprojevují únavu, ovšem jak onemocnění postupuje, zhoršuje se i celkový stav. Při zvýšené fyzické námaze může kočka sedět a dýchat s otevřenou tlamičkou, v krajním případě může omdlít. Jedním z dlouhodobějších důsledků onemocnění je pak kongestivní selhávání srdce, kdy dochází k hromadění tekutin v těle – zpravidla v hrudníku.

HCM je onemocnění, které nejde léčit, ale při včasné diagnóze lze vhodnými léky zpomalit zhoršování srdce a prodloužit tím život nemocné kočičky a zároveň předejít takovým život ohrožujícím komplikacím, jako je ochrnutí v důsledku trombózy aorty.

V naší ordinaci diagnostikujeme HCM ultrasonografickým vyšetřením s pomocí doppleru.