Akutní průjem

Akutní průjem je poměrně častou záležitostí ve veterinární praxi. Je charakterizován rychlým nástupem a krátkým trváním (méně než 3 týdny). Stolice bývá řídká až vodová, občas s příměsí krve.

Průjem je výsledkem zvýšeného obsahu vody ve stolici a je důležitým příznakem onemocnění střev. Může způsobit extrémní ztráty vody, které vedou k dehydrataci, elektrolytické nerovnováze a porušení acidobazické rovnováhy.

PŘÍČINY

• dietetická chyba - zkrmení zkaženého krmiva, přežrání, náhlá změna krmiva, vysoký podíl bílkovin nebo tuků v krmivu, nesnášenlivost mléka apod.
  • infekční původ
  • bakteriální (salmonella, clostridium, campylobacter, escherichia atd.) mohou být pozřeny s kontaminovanou vodou nebo stravou, nebo k nákaze dojde přenosem z trusu nemocného zvířete
  • virový parvoviróza = panleukopenie, kočičí koronaviróza, FIP, FeLV, torovirus. Krom průjmu se projevují i zhoršením celkového zdravotního stavu. Jsou to velmi závažná onemocnění.
  • plísňový - Plísně většinou způsobují chronický průjem, ale vyjímečně se může objevit i akutní.
  • parazitický škrkavky a tasemnice jsou poměrně častou příčinou průjmů. Dospělí parazité nemusí být ve stolici vidět. Diagnostikovat lze pouze mikroskopicky jejich vajíčka.
  • léky a jedy mohou způsobovat průjem buď přímo drážděním střevní sliznice, nebo porušením normální střevní mikroflóry. Příkladem mohou být aspirin, kortikoidy, antibiotika, digoxin, z jedů pak insekticidy, hnojiva, těžké kovy.
  • intususcepce - střevo se navléká samo na sebe (jako skládací teleskop)
  • intolerance některé složky běžné potravy
  • ucpání střeva - většinou se projeví spíš zvracením, občas může být v počátcích doprovázeno i průjmem
  • onemocnění jater nebo ledvin - v tomto případě bývá průjem krvavý a každopádně není jediným příznakem onemocnění.
  • zánět pankreatu
  • Hemoragická gastroenteritida je onemocnění neznámého původu. Projevuje se náhlým nástupem krvavého průjmu.
  • Nádory zažívacího traktu nebo jiných břišních orgánů se mohou projevit náhlým průjmem. Ten však nemizí, stává se chronickým.

CO SLEDOVAT

• Řídká vodnatá stolice trvající déle než 1 den
  • Změna barvy stolice
  • Krev ve stolici
  • Menší chuť k jídlu
  • Zvracení
  • Deprese, apatie
  • Horečka

Akutní průjem je vždy znepokojující, ale nemusí být vždy velmi závažný. Pokud vaše kočka nezvrací, má chuť k jídlu, hraje si, nemusí se jednat o nic závažného. Pokud se ale k průjmu přidá zvracení, horečka, malý příjem tekutin, deprese, neměli byste s návštěvou veterináře otálet.

DIAGNÓZA

Většina případů akutního průjmu bývá krátkodobou ne příliš složitou záležitostí. Jsou ale případy, které vyžadují jisté diagnostické testy k přesnému určení vyvolávající příčiny. Mezi ně patří:

• podrobná anamnéza a klinické vyšetření
  • vyšetření stolice
  • krevní obraz
  • biochemický rozbor krve
  • vyšetření moči
  • RTG břicha

LÉČBA

Průjem je příznak, který může být vyvolán řadou onemocnění. K jejich diagnostice, tím pádem specifické léčbě, mohou přispět výše zmíněné testy. V mezičase je vždy vhodné zavést symptomatickou léčbu, která uleví od akutních potíží, a poskytne úlevu vašemu zvířeti. K této léčbě patří:

• hladovka po dobu 12-24 hodin
  • poté změna na lehce stravitelnou stravu