Kočičí imunodeficientní virus

Jak napovídá i samotné jméno, kočičí imunodef. virus (FIV - z anglického Feline Immunodeficiency Virus) je blízce příbuzný lidskému imunodeficientnímu viru (HIV) který vyvolává AIDS. U obou infekcí dochází k postupné destrukci bílých krvinek které chrání organizmus proti infekčním chorobám . Obě virózy jsou nevyléčitelné

Infekce jsou druhově specifické, to znamená že člověk se nemůže nakazit virem kočičí FIV a kočky naopak lidským HIV.

Jak dochází k rozširování infekce ?

FIV se nachází ve slinách a ostatních tělních tekutinách kočičího organizmu. Infekce se přenáší převážně kousnutím. Onemocnění se nejčastěji vyskytuje u nekastrovaných toulavých kocourů, toulavých a zdivočelých koček. Kočky jsou většinou méně agresivní než kocouři a tím i pravděpodobnost, že se účastní rvaček je daleko menší. K přenosu infekce však stačí jediné kousnutí. Po nakažení organizmus není schopen se infekce zbavit a ta se přenáší z generace na generaci. Od infikované matky se jedno ze čtyř koťat může narodit již nakažené. K infekci koťat dochází buď během březosti (přes placentu - plodové obaly) anebo po porodu při překousnutí pupeční šňůry, při olizování. Na rozdíl od HIV přenos FIV pohlavní cestou (při páření ) nebyl prokázán.

Co se stane když se kočka nakazí ?

První dny po nakažení se u kočky objeví pouze nepatrné všeobecné příznaky nemoci jako např.zvýšená těl.teplota. Je velmi málo pravděpodobné, že majitel kočky tyto změny vůbec zpozoruje. U koček, které jsou zároveň nakaženy kočičí leukémií (FeLV) mohou být příznaky podstatně těžší. Tyto první nespecifické příznaky nemoci krátce po nakažení pominou a kočky jsou pak perfektně zdravé i několik měsíců a i let. Postupem času však infikovaní jedinci začnou být vnímavější na různé infekce, což se projeví apatií, zduřením uzlin, matnou srstí, teplotou, hubnutím. Intenzita uvedených příznaků se u jednotlivých zvířat značně různí. Často se také objevuje zánět sliznice dutiny ústní, zánět spojivek s výtokem z očí, chudokrevnost a průjem. U nemocných zvířat se častěji vyskytují určité druhy nádorů a mohou mít postižený i CNS projevující se změnou chování, křečemi, demencí apod.

Jak moc je infekce rozšířena ?

Rozšířenost FIV závísí na mnoha faktorech, na hustotě kočičí populace a zejména na počtu nevykastrovaných kocourů v oblasti. Při namátkovém průzkumu 100 náhodně vybraných zdravých koček bylo 6 nositelem viru. Při průzkumu provedeným ve veterinárních ordinacích u nemocných koček byl výskyt mnohem vyšší - jedna ze 6 ti koček byla nakažená. Vzhledem k dlouhé inkubační době, onemocnění je nejčastěji pozorováno u starších koček ve věku od 6 do 10 ti let..

Jak se pozná, že kočka je v inkub.období infekce ?

Dokud kočka v důsledku zhoršujícího se imunitního systému nezačne trpět různými inf. chorobami, není důvod se domnívat že je infikovaná FIV.
Pomocí sérologického testu (krevní zkoušky) lze zjistit, jestli je kočka nakažená nebo ne. Test je ovšem průkazný až několik týdnů po nakažení, protože protilátky proti FIV, které se touto krevní zkouškou zjišťují, se v krvi dřív neobjeví. U malého % koček, asi u jedné z 10-ti, se protilátky ani u nakažených koček nepodaří prokázat. Pro potvrzení výsledku předcházející zkoušky bylo vypracováno několi dalších komplikovaných testů, kterými se prokazuje v krvi přímo virus.

Co dělat, když kočka onemocní FIV ?

FIV je onemocnění neléčitelné a nakažené zvíře dříve nebo později podlehne další infekci, která u zdravých koček prostých FIV nebývá smrtelná.
Do určité mítry lze nemocným kočkám pomoct, např. bakteriální infekce se léčí antibiotiky a různé zánětlivé pochody lze zmírnit steroidy a tak snížit zhoubný efekt FIV.Dlouhodobě lze nakaženým kočkám podávat i lék, který byl vyvinut na léčení lidí pstižených virem HIV. Pokusy prokázaly krátkodobé zlepšení při jeho používání, ale léky jsou velmi drahé a zatím nejsou ani běžně k dostání.Vakcína proti FIV zatím nebyla vyvinuta, ale kočky by měly být proti všem ostatním nakažlivým nemocem řádně a včas vakcinovány.

Jak chránit ostatní kočky v domácnosti ?

Kočky, které žijí ve společné domácnosti, se většinou neperou a tak nákaza prostředníctvím kousnutí je méně anebo téměř nepravděpodobná. Jestli ale máte kočku, u které byla infekce prokázaná, bylo by lépe ji separovat. Pokud je ve skupině i kocour, je rozhodně an místě nechat jej vykastrovat a tak snížit riziko šíření infekce. Nakažená kočka by měla být rovněž vykastrovaná, aby nemohla přenést infekci na event. potomky. Jestliže kočka v důsledku FIV uhyne a ostatní kočky jsou zdravé, lze do skupiny pořídit novou zdravou kočku bez jakéhokoliv rizika.. Virus FIV je ve vnějším prostředí málo odolný a na vzduchu velmi rychle odumírá. Nová kočka se nenakazí ani v prostředí ani při používání misky uhynulé kočky. Pro jistotu však před příchodem nové kočky misku a také celé prostředí důkladně vyčistěte a vydezinfikujte.