Problémy s dýcháním

Dyspnoe - dechové obtíže nebo nedostatek dechu se může objevit kdykoliv během dýchání při nádechu i výdechu. Pokud má vaše kočka potíže s dýcháním, nedochází k dostatečnému okysličování tkání. Dyspnoe se často vyskytuje i s dalšími příznaky jako hromadění tekutin na plicích a v dutině hrudní, což má opět za následek dechovou nedostatečnost a kašel.

PŘÍČINY

• nemoci srdce nebo srdeční selhání
  • nemoci plic
  • nádory na plicích, nebo takové, které tlačí na dýchací cesty
  • infekce - např. pneumonie
  • obstrukce - ucpání dýchacích cest
  • trauma
  • krvácení do plic nebo hrudníku
  • abnormální nahromadění tekutin na nebo kolem plic
  • Starší nekastrované kočky jsou náchylnější ke vzniku nádorů mléčné žlázy, které často vytváří metastázy do plic. U mladších zvířat je zase větší pravděpodobnost infekčního onemocnění plic.

NA CO DÁVAT POZOR

• kašel
  • dechová nedostatečnost
  • potíže dýchat
  • hubnutí
  • únava

DIAGNÓZA

• Přesná diagnóza není možná bez provedení některých vyšetření a testů. Může mezi ně patřit:
  • podrobná anamnéza, klinické vyšetření včetně důkladného poslechu plic a srdce
  • RTG snímky hrudníku
  • Ultrazvukové vyšetření srdce
  • Vyšetření krve

LÉČBA

Konkrétní léčba závisí na konkrétní vyvolávající příčině. Velice často je třeba započít úvodní léčbu dříve, než jsou provedeny veškeré testy. Je potřeba usnadnit zvířeti dýchání a stabilizovat ho. K tomu je zapotřebí:

• hospitalizace, poskytnutí kyslíku
  • minimalizace stresu
  • pokud je v dutině hrudní tekutina je třeba ji odsát
  • diuretika - látky podporující močení a tím vstřebávání nahromaděných tekutin
  • pokud je podezření na selhání srdce - léčba kyslíkem, nitroglycerin, někdy digoxin

DOMÁCÍ PÉČE

Dyspnoe je většinou stav vyžadující pohotovostní ošetření, proto okamžitě navštivte veterináře. Jakmile zpozorujete, že vaše kočka má problémy s dechem, pozorujte její celkový stav, zájem o dění kolem, chuť k jídlu, schopnost nebo neschopnost pohodlně dýchat a všimněte si příznaků jako kašel, únava apod.
Optimální léčba dyspnoe vyžaduje dobrou spolupráci vás a vašeho veterináře. Nikdy neomezujte přísun vody, i když vaše zvíře močí víc než obvykle podávejte veškeré léky přesně podle doporučení lékaře. Máte-li problém léky zvířeti podat, prodiskutujte to s vaším veterinářem dohodněte se na pravidelných kontrolách, na kterých byste měli být schopni vašeho veterináře informovat o aktivitě vaší kočky, chuti k jídlu, kvalitě spánku, charakteru dechu, kašli a celkové kvalitě jejího života.