Problémy s močením II

Onemocnění dolních močových cest u koček FLUTD - z anglického feline lower urinary tract disease je termín, kterým veterinární lékaři označují celý komplex onemocnění, při kterých močení působí kočkám problémy a bolest.

Jedná se o výskyt různých druhů močových kamenů, ucpání močové trubice a záněty močového měchýře (cystitis). Uvedené onemocnění se vyskytuje poměrně často. Uvádí se, že u zhruba tří ze sta koček se dříve nebo později projeví a u některých se může i opakovat. V extrémních případech postižená kočka není schopna vyprázdnit svůj močový měchýř a bez rychlé odborné pomoci může i uhynout.

Co způsobuje FLUTD ?

• Nedostatečný příjem tekutin
  • Stres. Kočky s uvedeným onemocněním jsou velmi často vystaveny předcházejícímu stresu, např.změna domova, majitele a pod.
  • Výživa. Riziko lze snížit změnou minerální rovnováhy, změnou pH moče a zvýšeným příjmem vody .
  • Infekce močových cest může vyvolat jejich zduření a tvorbu hnisu a způsobit jejich ucpání.
  • Cukrovka a některé virové choroby způsobují větší vnímavost k infekci.
  • Obezita. Problém se vyskytuje častěji u obézních koček, které jsou příliš líné na to, aby chodily močit častěji
  • Zadržování moče. U koček které z nějakých důvodů zadržují moč, tj. nechodí močit dostatečně často, je větší pravděpodobnost výskytu močových kamenů.
  • Anatomické abnormality, nebo nádory močového aparátu mohou zvýšit potíže při močení.

Jaké jsou příznaky FLUTD ?

Postižená kočka chodí častěji močit, ale většinou vyprodukuje pouze malé množství tmavé nebo do červena zbarvené moči (přítomnost krve). Při močení vynakládá velké úsilí a někdy bolestí naříká . Pokud dojde k úplné blokádě močovodů, močový měchýř může prasknout, kočka pak nemočí vůbec a rychle se zhoršuje její celkový zdravotní stav.

Jak se FLUTD diagnostikuje ?

Pokud jste si všimli, že vaše kočka má výše uvedené příznaky, je nutné veterinární ošetření neodkládat. Vet.lékař provede rozbor moči, RTG vyšetření pak může odhalit výskyt moč. kamenů. Pokud je proces již pokročilý, může provést rozbor krve, který prokáže případnou poruchu funkce ledvin.

Jak se onemocnění léčí ?

Pokud jsou problémy s močením způsobeny zánětem, je na místě okamžitá aplikace antibiotik, protizánětlivých léků a léků tlumících bolest. Při výskytu močových kamenů je většinou nezbytné jejich chirurgické odstranění. Úplná blokáda vyžaduje okamžitou lékařskou pomoc. Kočka musí být uspána, aby jí mohla být pomocí katetru z močového měchýře odsáta nahromaděná moč a odstranilo se tím nebezpečí dalšího metabolického poškození.

Musíme zdůraznit, že léky humánní mohou být pro kočky jedovaté a proto podávejte pouze námi léky doporučené .

Jak zabránit opakování FLUTD?

Časté pití a úprava krmení je nejlepší prevence FLUTD. Kočka musí mít vždy dostatek čerstvé a kvalitní vody. Na trhu je velký počet speciálních krmiv, která mají sníženou koncentraci určitých min.látek a podporují častější močení. Některým kočkám je lépe během jejich celého života podávat látky, které zvyšují kyselost moče a tím zabraňují tvorbě kamenů.