Hubnutí

Hubnutí je fyziologický důsledek kalorické nerovnováhy - tělo využívá nebo vylučuje živiny rychleji, než je stihne přijímat. To znamená, že více kalorií je spáleno nežli přijato. Hubnutí považujeme za klinicky výrazné v momentě, kdy je ztráta hmotnosti vyšší než 10% a nejedná se o ztrátu tekutiny.

Hubnutí může být doprovázeno sníženou chutí k jídlu, ale i nezměněnou popřípadě zvýšenou.

NA CO DÁVAT POZOR

• úbytek svalů
  • zhoršená kvalita srsti
  • průjem
  • zvracení
  • problémy s polykáním
  • koprofágie (požírání výkalů)

PŘÍČINY

Existuje spousta důvodů k hubnutí a mezi ně patří:

• krmivová příčina: nedostatečné množství krmiva, špatná kvalita, zhoršení chutnosti krmiva, zkažené krmivo, dlouhé skladování krmiva
  • nechutenství
  • problémy spojené se špatným vstřebáváním živin (malabsorbce)jako například chronický zánět střeva, jehož původ je neznámý, bývá spojen s autoimunitními problémy, nebo zánět vyvolaný plísněmi nebo bakteriálním přerůstáním.Střevní paraziti - obzvlášť u mladých zvířat, může se jednat o škrkavky, tasemnice, kokcidie.Nádory, ucpání střev.
  • špatné trávení (maldigesce) tělo není schopno dostatečně „rozbourat" přijaté živiny na látky, které je pak schopno využít.
  • Exokrinní pankreatická isuficience = EPI kdy pankreas neprodukuje enzymy rozkládající potravu.
  • Nedostatek žlučových kyselin v důsledku postižení jater nebo žlučníku.
  • Metabolické potíže při selhávání orgánů - jater, ledvin, srdce.
  • Cukrovka - snižuje schopnost organismu využívat cukry a škroby z krmiva.
  • Hyperthyreoidismus - zvýšená funkce štítné žlázy způsobuje zvýšený metabolismus.
  • Nadměrná ztráta živin nemoci způsobující ztrátu bílkovin ve střevě.
  • Postižení ledvin - dochází ke ztrátě bílkovin přes ledviny.
  • Rozsáhlá poranění kůže nebo popáleniny, ze kterých uniká sérum a tím také dochází ke ztrátě bílkovin z těla.
  • nervosvalová onemocnění postižení nervového systému, které znemožní zvířeti přijímat potravu, nebo způsobí nechutenství. Ochrnutí jícnu.
  • nadměrná spotřeba kalorií, zvýšená tělesná námaha, dlouhodobý pobyt v chladném prostředí, březost nebo kojení, horečka, zánět.
  • rakovina
  • chronické infekce vyvolané bakteriemi, viry, plísněmi, smíšené infekce.

DIAGNÓZA

Nejprve je potřeba úbytek váhy opravdu potvrdit, proto porovnáme dřívější záznamy o hmotnosti se současným stavem. Pokud je hubnutí opravdu výrazné, je třeba navštívit veterináře. Ten bude potřebovat vědět informace o krmivu, kterým je pacient krmen - způsob a doba skladování, druh pohybové aktivity, je-li zvíře březí, chuť k jídlu, příznaky onemocnění trávicího traktu - průjem zvracení, nebo příznaky jakéhokoliv jiného onemocnění. Dále musí být zvíře podrobně vyšetřeno včetně různých diagnostických testů, které pomohou zjistit příčinu hubnutí. Tyto úvodní testy mohou zahrnovat:

• vyšetření trusu
  • vyšetření krevního obrazu
  • biochemický profil
  • vyšetření moči
  • RTG břicha a hrudníku

LÉČBA

Veterinář vám může doporučit několik věcí ještě dříve, než jsou známy výsledky podrobných testů:

• dostatek kalorií v odpovídajících dávkách vhodného, vysoce kvalitního krmiva
  • léky podporující chuť k jídlu
  • vitamínové a minerální doplňky pro výrazně podvyživené pacienty
  • infuze pro pacienty, kteří nemohou přijímat potravu
  • pohodlné prostředí bez stresu
  • odpovídající pohybový režim

DOMÁCÍ PÉČE

Podávejte předepsané diety a léky přesně tak, jak máte. Pravidelně kontrolujte váhu vašeho zvířete. Pokud zaznamenáte jakoukoliv změnu, oznamte ji veterináři.