Chronický kašel

Kašel je reflex, který pomáhá odstraňovat cizí obsah z hrdla, hltanu, průdušnice nebo dýchacích cest a chrání plíce před vdechnutím tohoto materiálu. Mezi nejčastější příčiny kašle patří ucpání průdušnice, zánět průdušek (bronchitida), zápal plic, parazitární onemocnění, nádory plic, infekční psincový kašel a selhání srdce.

CO SLEDOVAT

Kašel, který trvá déle než tři týdny. Může vznikat postupně nebo najednou. Příležitostné nepravidelné pokašlávání může být normální, ale pokud máte podezření na chronický kašel, neodkládejte příliš návštěvu vašeho veterináře.

DIAGNÓZA

Pokud váš veterinář zdiagnostikuje chronický kašel, bude potřebovat zjistit jeho vyvolávající příčinu. K tomu může být zapotřebí provést některé diagnostické testy:

• kompletní klinické vyšetření a podrobná historie kašle - jak dlouho kašel trvá, jestli je horší v noci nebo ve dne, zhoršuje-li se po zátěži, příchodem do chladu atd.
  • RTG hrudníku - srdce a plic. Většinou je zapotřebí provést několik snímků, na zádech i na boku. Tak je možné spolehlivě posoudit stav srdce, cév, plic, poplicnice, prostoru mezi plícemi a hrudní stěnou, bránice a prostoru mezi pravou a levou plící. Na rentgenovém snímku pak lékař může zdiagnostikovat nádor, tekutinu v hrudníku, nebo selhávající srdce.
  • Krevní rozbor - biochemický i hematologický
  • Serologie - vyšetření krve na přítomnost protilátek při podezření na toxoplazmózu, plísňové infekce, nebo jiné specifické infekce.
  • Vyšetření na možné parazity (škrkavky a pokud pes cestoval i srdeční červy)
  • Ultrazvukové vyšetření, bronchoskopie, endoskopie- přímé zviditelnění horních cest dýchacích. Pokud je indikováno, může být při endoskopii provedeno vyšetření biopsií tkáně nebo tekutiny v průdušnici.
  • Vyšetření plicní tekutiny
  • Biopsie - odběr tkáně nebo buněk plic, které obsahují nádor, zánět, infekci, cizí materiál (např. po vdechnutí cizích předmětů)

LÉČBA

Vždy musí být závislá na vyvolávající příčině, bez diagnózy příčiny kašlání není možná.

DOMÁCÍ PÉČE

Veškerá doporučení k domácí péči se odvíjejí od stanovené diagnózy. Všeobecně existuje několik věcí, které můžete dělat.

• minimalizujte zátěž a stres vašeho psa aspoň do doby, než bude určena příčina kašle
  • nechávejte vašeho pacienta v dobře ventilované místnosti
  • poskytněte mu dostatek čerstvé vody
  • krmte jej dočasně měkkým krmivem - může být jednodušší na příjem pro kašlajícího psa
  • nikdy nepodávejte léky, které vám nedal veterinář! Nepoužívejte nic, co je určeno pro léčbu lidského kašle. Spousta těchto preparátů může být pro vašeho psa extrémně jedovatá i v malém množství.
  • léky předepsané vaším veterinářem podávejte přesně podle pokynů.