Hladovění,anorexie

Anorexie vyjadřuje stav, kdy zvíře ztrácí chuť k jídlu a nechce nebo není schopno přijímat potravu. Chuť k jídlu je záležitost psychologická, závisející na paměti a asociaci, na rozdíl od hladu - který je fyziologicky vyvolán tělesnou potřebou energie. Existuje spousta příčin anorexie. Ztráta chuti k jídlu je většinou prvním příznakem nemoci.

Onemocnění zažívacího traktu (jícen, žaludek, střeva, játra, pankreas), ledvin, krve, očí, tlamy a nosu, krku, kůže, mozku a spousty jiných orgánů může být příčinou ztráty chuti k jídlu. Bolest jakéhokoliv původu může také způsobovat nechutenství.
Na druhou stranu některá zvířata mohou odmítat stravu z daleko jednodušších příčin. Např. při změně krmiva, po přestěhování, s příchodem nového zvířete do rodiny apod. Nezávisle na tom, co nechutenství způsobuje, pokud přetrvává déle než 24hod, je třeba mu věnovat pozornost. Zejména u zvířat mladších než 6 měsíců u nichž v důsledku hladovění může dojít ke vzniku jiných poruch.

PŘÍČINY

Příčiny, proč zvíře nejí, můžeme rozdělit do 2 skupin. Psychické a fyzické. Mezi psychické patří již zmíněné přestěhování, nové zvíře atd. Fyzické pak jsou různá onemocnění vedoucí ke ztrátě chuti. Největší rozdíl mezi nimi je v tom, že u fyzických se krom nechutenství projevují i další příznaky - nadměrné slinění, zvracení, průjem, letargie apod. Mezi častá onemocnění vedoucí k nechutenství patří:

Onemocnění trávícího traktu

Při zánětu jícnu, žaludku nebo střev je polykání a trávení bolestivé a tím pádem vede k odmítání žrádla. Tento zánět může být způsoben parazity, virovými, bakteriálními nebo plísňovými nemocemi, vředy, alergií na některý druh potraviny a nádorovým bujením. Při spolknutí cizích předmětů může dojít k neprůchodnosti střev, následně k silnému zvracení a samozřejmě odmítání potravy.
Veškerá onemocnění trávícího traktu se kromě nechutenství projevují také zvýšeným sliněním, nevolností, zvracením nebo průjmem a, pokud je onemocnění závažnější, i apatií.

Onemocnění jater

Játra odstraňují většinu metabolických odpadů z krve. Pokud nefungují dobře, odpadní produkty se hromadí v těle, mohou ovlivnit funkci mozku a poškodit centrum hladu, takže zvíře nemá chuť k jídlu. Mezi nejběžnější jaterní onemocnění u psů patří chronická hepatitida (jiná než hepatitida A,B nebo C u lidí a není nakažlivá), portosystemický shunt (vrozená porucha krevního oběhu v játrech), cirhóza, nádorové bujení, nepatřičná reakce na některé léky. Onemocnění jater se mimo jiné projevují také zvracením, průjmy, apatií, únavou.

Onemocnění pankreatu

Pankreas (slinivka břišní) produkuje velkou část trávících šťáv, které rozkládají potravu na drobné částečky absorbovatelné střevem. Při zánětu slinivky dochází k uvolňování těchto šťáv do dutiny břišní místo do střeva , což má za následek zánět a erozi jak pankreatu, tak okolních tkání. Tento proces je velmi bolestivý a proto postižené zvíře většinou zcela odmítá potravu. K nechutenství může také dojít při rakovině slinivky.

Onemocnění močového traktu

Nechutenství, průjmy a zvracení se vyskytují při postižení ledvin. Pokud je jejich funkce porušena, dochází k hromadění kyseliny močové v krvi.To způsobuje vznik vředů v dutině ústní a žaludku, což samozřejmě vede k odmítání potravy. Spotřeba vody při tom může být nezměněná nebo silně zvýšená - tělo se snaží kompenzovat obrovské ztráty vody močí díky nefungujícím ledvinám.
Při zánětu močového měchýře se nechutenství většinou neprojevuje.

Onemocnění krve

Obecně, onemocnění krve, která vedou ke ztrátě chuti k jídlu, způsobují také únavu a apatii, slabost. Mezi tyto poruchy krve patří anemie různého původu, leukemie, velké ztráty krve - např. žaludeční vředy, a polycytémie (opak anémie).

Jiná onemocnění

V podstatě veškerá onemocnění , pokud jsou závažná, mohou způsobit nechutenství. A nechuť k jídlu je většinou první známkou toho, že „něco není v pořádku"

DIAGNÓZA

Vzhledem k tomu že nechutenství může vyvolávat celá řada příčin, aby ji zjistil, veterinář může doporučit provést některá vyšetření :
Celkové klinické vyšetření - včetně prohlídky dásní, poslechu srdce a plic, důkladného prosahání břicha, zvážení, měření teploty.
Specifická vyšetření - krevní obraz a biochemii krve, vyšetření moči, rentgen břicha a hrudníku, vyšetření trusu a podle výsledků těchto testů pak mohou přijít na řadu další specializovaná vyšetření.

LÉČBA

V tomto případě existují 2 druhy léčby:podpůrná a specifická. „Specifická" léčba je ta, která řeší přímo vyvolávající problém. Příkladem může být odstranění zubního kamene a zánětu dásní, v případě, že byl tak silný, že nedovoloval jíst. Nebo chirurgické odstranění cizího předmětu blokujícího střevo a podobně.
„podpůrná" léčba je ta, která pomáhá přežít zvířeti jenž je v důsledku hladovění oslabené. Například infuze, krmení z ruky, podávání léků podporujících chuť k jídlu apod.
Podpůrná léčba neléčí příčinu, která vedla k nechutenství. Jenom pomáhá zvířeti zvládnout nejtěžší fázi vyvolávajícího onemocnění.

DOMÁCÍ PÉČE

Důležité je snažit se doma vypozorovat možné příčiny vyvolávající nechutenství a pomoct psovi přijímat potravu.

• Nahlaste veškeré vašemu veterináři veškeré změny, které mohly vést k nechutenství vašeho pejska - stěhování, nové zvíře, nový člen rodiny, hárající feny v okolí apod.
  • Dávejte pozor na veškeré další příznaky, mohou velice usnadnit pátrání po vyvolávající příčině.
  • Abyste předešli odvodnění, můžete podávat rehydratační roztoky do vody. Poraďte se s veterinářem.
  • Podstrojujte vašemu psovi. Zkuste mu jídlo mírně ohřát, aby více vonělo. Pozor, nesmí být horké! Zkuste přidat trochu domácí vařené potravy, zkuste krmení z ruky.
  • Nová krmiva. Pokud měníte krmivo z jakéhokoliv důvodu, udělejte to postupně v průběhu několika dní. Nejdříve k původnímu krmivu přimíchejte hrstku nového a postupně přidávejte, až přejdete jen na nové.
  • Mladá zvířata (méně než 6 měsíců) jsou rizikovou skupinou i pokud jde o hladovění. Pro mláďata do 6 týdnů je nebezpečné i hladovění delší než 12 hodin. Pokud je těmto štěňatům nutno nahradit mateřské mléko, není vhodné používat běžné kravské. Jsou na trhu náhražky mléka přímo pro štěňata, pokud je nemůžete sehnat, můžete vyzkoušet náhražky mléka pro děti, ale ani ty nejsou optimální.