Vřed rohovky

Základní struktura očí člověka a zvířat je téměř stejná. Důsledkem toho se u zvířat vyskytují téměř i stejná onemocnění. Protože oko je orgán komplikovaný, choulostivý a velmi citlivý, jakékoliv jeho onemocnění vyžaduje okamžitou veterinární péči. Jedním z poměrně častých problémů je vřed rohovky.

Co je vřed rohovky?

Vřed rohovky je onemocnění, při kterém je z různých příčin narušena souvislost a hladký povrch rohovky, která se nachází na přední straně očního bulbu. Někdy je postižena pouze vrchní vrstva rohovky, někdy je proces vážnější a zasaženy mohou být i hlubší vrstvy. Vřed bývá často pokryt vrstvou odumřelé tkáně a tím povrch oka může vypadat zakalený. Většinou toto onemocnění postupuje poměrně pomalu, ale v některých ojedinělých případech dojde k infekci místa druhotnými choroboplodnými bakteriemi, které vytvářejí látky jenž zdravou tkáň kolem vředu rozrušují a způsobí oslepnutí během několika málo hodin.

Co způsobuje vřed rohovky ?

Velmi častou příčinou je mechanické poškození, např.cizím tělesem uvíznutým ve spojivkovém vaku - malý kamínek, zrnko písku, tráva a pod.. Někdy se může stát že se vnější strana víčka vchlípí do oka a řasy dráždí povrch rohovky. Bakteriální a virové infekce mohou rovněž způsobit primární poškození rohovky, stejně jako druhotné infekce po předchozím mechanickém poškození. V neposlední řadě bývá příčinou nedostatečná tvorba slz, zapříčiňující vysychání rohovky.

Jak se vřed projevuje ?

Vředy mohou být značně bolestivé. Postižené zvíře bývá proto často apatické, straní se, anebo naopak může být i nezvykle agresivní. Oko obvykle velmi slzí, zvíře je často světloplaché, oční spojivka bývá zarudlá a zanícená. Někdy třetí víčko ( ochranná blána která kryje oko když jsou víčka zavřená) pokrývá oko i když se oko otevře.

Jaké vyšetření se provádí aby se zjistila příčina vředu?

Veterinární lékař za účelem určení diagnózy nakape do oka fluorescentní barvivo pomocí kterého zjistí jak závažné je poranění. Na zmírnění bolesti se do oka nakape látka pro místní znecitlivění.

Jak se vřed léčí?

Léčba závisí na druhu a rozsahu poranění. K potlačení infekce se do oka vpravují antibiotické kapky, nebo masti. Jestliže je poranění oka větší, vyžaduje chirurgický zákrok, při kterém se provádí plastika rohovky.Pokud je příčinou vředu vchlípení víčka, provede se plastická operace víčka. Při nedostatečném slzotoku je nutná aplikace umělých slz.

Jak se aplikují oční léky (kapky, nebo oční krém) ?

Pacient se pevně uchopí a jeho hlava se zvedne nahoru. Palcem a ukazovákem ruky která drží hlavu se oční víčka opatrně otevřou a léky se do oka vpraví rukou druhou. Špička tuby by se měla držet rovnoběžně s povrchem oka aby se předešlo případnému poranění. Malé množství masti, nebo několik kapek se opatrně vpraví na povrch oka, víčka se uzavřou a mírně masírují, aby se lék rozprostřel po celém oku. Špička tuby anebo kapátka se nesmí dotknou oka aby se obsah léku v lahvičce (tubě) nekontaminoval zárody z povrchu oka.

Jakou naději má léčba ?

Úspěch léčby závisí na druhu vředu a na pokročilosti procesu. Včas zahájená léčba dává velmi dobré vyhlídky na celkové uzdravení. Po vyléčení může na povrchu oka zůstat malá nerovnost, která ale zrak pacienta neovlivňuje. Jestliže se s léčením začalo příliš pozdě, zvíře může přijít na postiženém oku o zrak.