Dysplazie kyčelního kloubu

Dysplazie kyčelního kloubu (DKK)je bolestivý proces způsobující kulhání. Dochází k oslabování kyčelního kloubu, vzniku artrózy a postupnému zhoršování stavu. Příčinou je abnormální vývoj kyčelního kloubu - hlavice stehenní kosti nezapadá správně do jamky v pánevní kosti.

Dysplazie může být mírná - téměř bez klinických příznaku, nebo její průběh může být provázen silnou bolestivostí a kulháním.
Na vzniku DKK se podílí několik faktorů. Je častější u samců než u samic a některá plemena jsou k tomuto onemocnění geneticky predisponována. Např. německý ovčák, labrador, zlatý retrívr, rotvjaler. Vnější prostředí hraje také významnou roli - druh krmiva, rychlost růstu, nabírání na hmotnosti.
DKK vzniká u mladých rostoucích psů. Nejranější stádium, kdy lze DKK určit je věk 4 měsíce, ale u některých psů se nemusí žádné abnormality objevit až do dospělosti.

NA CO DÁVAT POZOR

Pokud váš pes má DKK, můžete u něj pozorovat nenormální chůzi, kulhání nebo omezenou možnost pohybu. Při chůzi se může v bocích houpat „jako Marilyn Monroe". Může také projevovat neochotu ke cvičení a hraní, mít problémy s chůzí po schodech, kulhat na jednu nebo obě zadní nohy - to vše je u normálního štěněte nepřirozené. U staršího psa pak dochází k rychlému zhoršování stavu a přidává se problém při lehání si nebo naopak při vstávání.
Pokud u vašeho psa pozorujete kterýkoliv z následujících příznaků, kontaktujte vašeho veterináře:

• kulhání na zadní nohy
  • houpavá chůze
  • nepohodlí při lehání a vstávání
  • neochota běžet a skákat
  • abnormální chůze

DIAGNOZA

Pokud má lékař podezření na DKK, bude chtít vidět psa při chůzi, běhu, sedat si a vstávat. Bude pohybovat se zadní nohou aby posoudil možnost pohybu a bolestivost při extrémních pozicích. RTG snímky pak mohou podezření na DKK potvrdit nebo vyvrátit. Ukáží také stupeň dysplazie a případné známky artrózy.

LÉČBA

Existuje několik chirurgických i lékových forem léčby, které mohou ulevit vašemu psovi v nepohodlí a navrátit mu mobilitu. Typ zvolené léčby závisí na několika faktorech - věk psa, závažnost stavu a finanční možnosti majitele.
Konzervativní typ léčby představuje zhubnutí (pokud je potřebné), přiměřenou zátěž, protizánětlivé léky. To vše pomůže ulevit od bolesti a zánětu v okolí kloubu. Jestliže konzervativní léčba selže, je na řadě chirurgická léčba.

V úvahu přicházejí 3 druhy operace:

1. Trojitá osteotomie pánve, kdy je část pánve vyťata a vrácena na původní místo pod jiným úhlem, takže kyčelní kloub může lépe fungovat.
  2. Amputace hlavice stehenní kosti - je odstraněn zdroj bolesti. Kyčelní kloub je pak tělem nahrazen vazivovou tkání.
  3. Kyčelní endoprotéza. Je implantován celý umělý kloub.

DOMÁCÍ PÉČE

Pokud je váš pes léčen konzervativní terapií, je nesmírně důležité přísně hlídat jeho váhu a předejít obezitě. Pohyb, který vašemu pacientovi dopřáváte, musí být pravidelný a přiměřený. Nejlepší formou pohybu je plavání - udržuje pevné svaly a přitom nezatěžuje nemocný kloub. Pokud vám dal váš veterinář léky, podávejte je vašemu psovi přesně podle pokynů. Jestliže váš pejsek podstoupil některou z výše uvedených operací, bude třeba jeho pohyb omezit zhruba na 6 týdnů po operaci a se zátěží pak začínat velice pozvolna. Těsně po operaci kontrolujte jizvu, zda neotéká, není zarudlá nebo s výtokem.

PREVENTIVNÍ PÉČE

Je opravdu jen málo věcí, které můžete udělat, abyste předešli DKK u vašeho pejska, ale zkuste aspoň zvážit následující.
pořizujete-li si štěně s rodokmenem, nezapomeňte si zkontrolovat, jaký stupeň DKK měli jeho rodiče a prarodiče a vybírejte pouze byl-li tento stupeň 0 nebo maximálně 1. Čím dříve se problém s kyčelními klouby odhalí, tím dříve je možné začít léčbu, ať konzervativní, nebo chirurgickou, aby se snížil na minimum stupeň artrózy.