Jak pomoci psovi s artrózou

Artritida je zánět nebo otok kloubů. Příčinou může být abnormální vývoj kosti nebo kloubu, nestabilita okolních vazů a šlach, úraz a následné poškození kloubu, infekce, autoimunitní poškození kloubů. Při léčbě artrózy se používá jednak protizánětlivých léků, jednak látek vyživujících a chránících poškozenou chrupavku. Zde je 9 rad jak pomoci vašemu artritickému psovi:

1.NEKLOUZAVÉ PODLAHY

Dlaždice jsou kluzké a pro psa s artritidou může být velmi obtížné pohybovat se po nich. Pokud na ně položíte koberec, nebo velkou rohož, usnadníte tím vašemu psovi život a předejdete mnoha nechtěným uklouznutím, pádům a úrazům.

2.MĚKKÝ PELECH

bude pro vašeho pejska jistě pohodlnější. Obzvlášť důležitý pak je pro hubené psy u nichž hrozí proleženiny a otlaky na kostnatých výběžcích.

3.LÉKY

Je k dispozici celá řada léků, které pomůžou vašemu psovi cítit se lépe. Některé z nich, jako například Rimadyl, patří do skupiny nesteroidních protizánětlivých látek, které potlačují zánět a bolest tím, že zabraňují syntéze prostaglandinů. Další látky jako třeba Chassoton,Caniviton, Alavis poskytují tělu látky nezbytné pro výživu a regeneraci poškozené chrupavky. Zeptejte se vašeho veterináře, který přípravek by byl pro vašeho pejska nejvhodnější.

4.TICHO A KLID

Jak váš pes stárne, může se stávat méně tolerantním než býval. Bolavé klouby mu znemožňují užívat s i hrátky s dětmi tak jako dřív. Vždy na jejich vzájemné dovádění dohlížejte a zvažte, zda nebude lepší držet hodně malé děti stranou. Někteří psi si přes veškeré bolesti budou chtít užívat i nadále společenského života. Samozřejmě jim ho dopřejte, pokud však chcete zabránit pozdějšímu otoku a větší bolestivosti kloubů, bude lepší držet se hesla všeho s mírou a společenské řádění včas ukončit.

5.MASÁŽE

mohou zvýšit ohebnost, krevní oběh a celkový pocit pohody.

6.REDUKCE HMOTNOSTI

Artritida většinou bývá problémem obézních psů. Pokud je to váš případ, uvědomte si, že když váš pejsek zhubne, výrazně to uleví jeho přetěžovaným kloubům i srdci.

7.POHYB

Přiměřený pravidelný pohyb může některým psům prospět. Posilňuje svaly i vazy a tím snižuje riziko úrazu. Každopádně o vhodné míře a způsobu pohybu se poraďte se svým veterinářem.

8.EXTRA ČAS

Nespěchejte na psa s artritidou. Vždy mu trvá trochu déle než vyjde schody, vystoupí nebo nastoupí do auta, ujde určitou trasu. Pomožte mu, když potřebuje a hlavně m udejte ten čas, který potřebuje.

9.ČESÁNÍ

starších psů by nemělo být zanedbáváno. Starší pes už nemá takovou možnost udržovat se sám v čistotě. Pomožte mu, ostříhejte mu chlupy okolo zadku, častěji ho češte, ale pamatujte, že jeho kůže není tak elastická jako dříve a snadno se může poranit.