Onemocnění jater

Játra jsou největší vnitřní orgán v těle se zhruba 1500 funkcemi. Hrají hlavní roli v trávení živin, odstraňování jedovatých látek a uchovávání vitamínů a minerálů.

Mnohá poškození jater ať už virového, bakteriálního nebo chemického původu vedou k zánětu zvanému „hepatitida". Závažný dlouhý neléčený zánět může vést k tomu, že zdravé jaterní buňky jsou nahrazeny jizvovou tkání a tím ztrácí svou funkci.

Faktory ovlivňující pravděpodobnost vzniku jaterního onemocnění:

• Věk: vrozené poruchy se projevují v raném věku, nádory jater kolem 10. roku věku
  • Plemeno: Bedlingtonští a Yorkšírští teriéři, kokršpanělé a siamské kočky mají větší náchylnost ke vzniku jistých jaterních poruch.
  • Prostředí: pesticidy a herbicidy mohou vyvolat poškození jater.
  • Tělesná kondice: Psi, kteří jsou obézní, nebo z jakéhokoliv důvodu nepřijímají potravu po dobu 4-5dní mají větší pravděpodobnost vzniku onemocnění jater.

Příznaky onemocnění jater:

Zjistit, že vaše zvíře má poškozená játra, může být velice těžké, neboť většina příznaků je velice nespecifických:

• nechuť k jídlu
  • deprese
  • zvracení a průjem
  • hubnutí

Jen některá vážná těžká poškození se mohou projevovat typickými příznaky:

• žloutenka
  • nervové příznaky-abnormální chování
  • výrazné naplnění břicha

Diagnostika onemocnění jater:

Podrobné klinické vyšetření může vašeho veterináře upozornit na možnost jaterního poškození. Ale protože klinické příznaky jsou často nespecifické, může být zapotřebí provést některá podrobnější vyšetření jako biochemické vyšetření krve, rentgenové nebo sonografické vyšetření břicha, biopsie jater.

Léčba jaterního poškození:

V závislosti na vážnosti a povaze jaterního poškození váš veterinář může doporučit různá opatření - od specielních diet přes tablety až po operaci v indikovaných případech.

Játra sama mají obrovskou schopnost regenerace, pokud příčina onemocnění pomine. Správná výživa pak hraje důležitou roli v dodávání živin potřebných k výstavbě nové jaterní tkáně.